عفونت لثه بعد از جراحی

بعد از جراحی لثه، گاها شاهد عفونت لثه هستیم، اما دلایل عفونت لثه و راهکارهاي جلوگيري از اون رو سوال کرده بودین:
۱) نکته ی مهمی که باید مورد توجه داشته باشیم، اینکه بعد از جراحی لثه، بهداشت دهان و دندان باید بخوبی رعایت شود، چراکه مهمترین عامل عفونت لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هست. جالب است بدانیم یکی از دلایل عمده ای که فردی نیاز به جراحی لثه پیدا میکند، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هست و بعد از جراحی حتما به دقت باید بهداشت را رعایت کرد، چرا که ناحیه ی جراحی باز است و مستعد عفونت است.
۲) معمولا بعد از جراحی لثه، به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود که لازم است مصرف آنتی بیوتیک ها به موقع باشد، در غیر این صورت این مورد هم می تواند عامل ایحاد عفونت شود.
همچنین معمولا به بیمار دهان شویه داده می شود که دهان شویه را باید طبق دستور استفاده کرد. همچنین بدلیل اینکه در داخل دهان، انتقال عفونت بصورت مسری می باشد، استفاده از مسواک و نخ دندان در نواحی دیگه ای از دهان هم باید استفاده شود.
۳) علت دیگر احتمال عفونت، امکان وجود بیماری زمینه ای در فرد است. یعنی افرادی که بیماری دیابت دارند یا تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند، مستعد ابتلا به عفونت هستند،چرا که توانایی بدن آنها جهت بهبود ناحیه جراحی شده، کمتر از افراد عادی هست.
۴) مصرف سیگار یا سایر دخانیات عامل دیگر ابتلا به عفونت است، چرا که سیگار و سایر دخانیات، خون رسانی به ناحیه ی جراحی شده را دچار مشکل می کنند و بهبود زخم به تأخیر می افتد و همین موضوع زخم را مستعد عفونت می کند.
۵) همچنین عدم رعایت تکنیک های صحیح جراحی توسط دندانپزشک هم می تواند عاملی جهت بروز عفونت لثه باشد. دقت داشته باشیم که جراحی لثه باید توسط فرد متخصص انجام شود

دکتر الناز خشند متخصص جراحی لثه و ایمپلنت